Financiën

De deelname aan de World Scout Jamboree kost veel geld, maar… als deelnemer en troepstaf krijg je er ook heel veel voor terug: Alles is immers inbegrepen. De hele voorbereiding, een kledingpakket, de reis naar Zuid-Korea, een voorreis in Zuid-Korea, de World Scout Jamboree zelf en een herinnering en reünie achteraf. In het diagram is te zien waar de deelnemersbijdrage aan wordt besteed: Aan de beleving van de deelnemers!

De deelnemersbijdrage voor de WSJ 2023 naar Korea is voor deelnemers vastgesteld op € 4.225,- en voor troepstaf op € 3.375,-. In het diagram kan je zien waar de deelnemersbijdrage aan wordt besteed. Slechts 5% van de bijdrage wordt besteed aan de organisatie van Nederlands contingent. 7% wordt besteed aan de voorbereidingskampen en het contingentskamp. Dit zijn de weekenden, waarbij iedereen de kans heeft om elkaar te leren kennen, om zich goed voor te bereiden en om een geweldige troepsfeer te creëren.

Verreweg het grootste deel van de bijdrage wordt uitgegeven aan de reis naar Zuid-Korea, 34% aan de reisbeweging naar Zuid-Korea, 23% aan de voorreis in Zuid-Korea en 31% aan de deelname aan de World Scout Jamboree.

Bij de reisbeweging naar Zuid-Korea horen de kosten van de vliegtickets naar Zuid-Korea maar ook het bustransport in Nederland naar het vliegveld. De voorreis bestaat uit overnachtingen tijdens voorreis, maaltijden, bustransport tijdens voorreis. De World Scout Jamboree bestaat uit het inschrijfgeld wat betaald wordt aan de Zuid Koreaanse jamboree organisatie maar ook uit de kosten voor een contigent headquarters, foodhouse, kledingpakket, informatieboekjes, herinneringsitem en een reünie.

Dit alles leidt tot de deelnemersprijs, zoals die is vastgesteld. Het is een flink bedrag, maar je krijgt er een lange reis naar een fascinerend land en een onvergetelijke ervaring voor terug!

Deelnemersbijdrage voor IST’ers

Voor IST is de deelnemersbijdrage vastgesteld op € 1.480. De deelnemersbijdrage voor IST wordt voor 22% besteed aan de organisatie van het Nederlandse contingent en voorbereidingsweekenden voor IST. De overige 78% wordt besteed aan de deelname aan de World Scout Jamboree waar ook de kosten voor een reünie, herinneringsitem, kledingpakket, foodhouse en contingents headquarters onder vallen.

De reisbewegingen van en naar het World Scout jamboreeterrein in Zuid-Korea en een eventuele voorreis incl. reisbewegingen is geen onderdeel van de deelnemersbijdragen van IST. Dat moet je als IST-er naar behoefte zelf organiseren, regelen en bekostigen.